Terug

3 redenen waarom je nog steeds een webshop nodig hebt na Covid

1 juli 2021|Ruben

Covid-19 zorgde in 2020 voor een echte shift in de retailsector. Shoppen op afspraak, thuisleveringen maar vooral de tijdelijke sluiting van fysieke winkelpunten zorgen ervoor dat verschillende -vaak kleine- ondernemingen meer dan ooit moeten opboksen tegen e-commerce reuzen. Die ketens hebben een uitgebreid online gamma, aantrekkelijke leveringsmogelijkheden, zijn beter vindbaar in zoekmachines en hebben in het algemeen een grotere bekendheid bij de Belgische consument. Voor kleinere bedrijven werd investeren in een webshop uiteindelijk noodzakelijk om hun marktaandeel te kunnen behouden. Maar wat gebeurt er wanneer fysieke winkels weer open mogen en het leven terug ‘normaal’ wordt? Als je nog geen webshop hebt, is het dan nog de moeite om daar nu in te investeren? Het antwoord is volmondig ‘Ja’. We lopen je in deze blog door de 3 redenen waarom je nog steeds een webshop nodig hebt na Covid.

Van alle veranderingen die het coronavirus de afgelopen maanden teweeg bracht, is de boost in e-commerce ongetwijfeld de grootste. Winkeliers moesten noodgedwongen de deuren van hun fysieke winkels sluiten om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Producten aanbieden op het internet bleek de enige oplossing om tijdelijk te overleven en veel handelaars hebben dat ook begrepen. In 2020 werden elke maand 1.579 nieuwe Belgische webshops opgericht. Dat is ongeveer vier keer zoveel als in het jaar daarvoor. Die stijging brengt ons bij de eerste reden waarom je best investeert in een webshop als je die nog niet hebt. Ook nu het einde van de coronapandemie voorzichtig dichterbij komt.

1. De concurrentie investeert in een webshop

Laten we duidelijk zijn: je investeert in een webshop om meer te kunnen verkopen. Meer dan wat je nu verkoopt, en liefst ook meer dan je concurrent. Een eerste manier om dat te doen, is om meer klanten te bereiken via online kanalen. Een tweede manier is om ervoor te zorgen dat minder (potentiële) klanten kopen bij concurrerende bedrijven. 8 op 10 consumenten zegt dat hij niet geneigd is om na het coronavirus opnieuw meer ‘traditionele’ aankopen te doen. Het is dus duidelijk dat je mensen weghoudt bij je concurrent door hen te geven wat ze willen. In dit geval is dat: een makkelijke manier om veilig online te shoppen.

Daarom is investeren in e-commerce voor maar liefst 65% van alle B2B-bedrijven wereldwijd de komende 2 jaar een absolute topprioriteit, ook wanneer zij daar begin 2020 anders over dachten. Met andere woorden zien ook sceptici dat digitale transformatie onvermijdelijk is als je relevant wil blijven.

Voor 65% van alle B2B-bedrijven is het investeren in e-commerce de komende 2 jaar een absolute topprioriteit .”

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, wanneer je bijvoorbeeld een face-to-face dienst verkoopt, of wanneer je producten zodanig van aard zijn dat een online aankoop bijna onmogelijk is. Toch kan e-commerce ook hier een grote rol spelen. Neem bijvoorbeeld deze twee scenario’s:

Ik verkoop wagens. Mensen kunnen niets anders dan langskomen om het product te zien, te voelen, te ervaren. Het online aanbieden van mijn product is gewoon niet mogelijk .”

Daarin geven we je ongeveer 99% gelijk. Maar wat als je het aankoopproces van de klant kan vergemakkelijken door een deel van zijn customer journey online te laten verlopen? Je kan een webshop bijvoorbeeld gebruiken voor het opstarten van een aankoop, het selecteren van productspecificaties en het betalen van het product zonder dat je het face-to-face contact met de klant verliest. Het maken van een testrit of het bekijken en verder afstemmen van een gepersonaliseerd product kan je dan nog steeds in een fysiek winkelpunt doen. Wat is dan het voordeel van zo’n ‘halve’ webshop, vraag je? Wel, je digitale aanwezigheid zorgt ervoor dat consumenten de nodige informatie 24/7 beschikbaar hebben, specificaties kunnen aanpassen en producten kunnen vergelijken. Want laten we eerlijk zijn: vergelijken doet je klant altijd. Het beste wat je kan doen, is ervoor zorgen dat je voldoende online aanwezig bent om meegenomen te worden in die vergelijking.

Een webshop kost veel. Ik heb het budget niet om hierin te investeren .”

Deze bedenking wordt vaak gemaakt, en ze is natuurlijk niet ongegrond. Investeren in een webshop vergt inderdaad tijd en geld. Het kan dus verleidelijk of makkelijk zijn om zo’n shop als een dure gimmick te zien. De tijd en het geld dat je in zo’n platform stopt, kan je beter gebruiken om nu meer klanten te helpen op de traditionele manier, toch?

Hier is een ander idee: je kan het komende jaar inplannen om verschillende mogelijkheden te verkennen, een professionele webontwikkelaar te consulteren en het budget vrij te maken voor een eerste, standaard webshop. E-commerce hoeft immers geen dure bedoening te zijn, zoals vroeger het geval was. Bovendien betaalt een efficiënte webshop zichzelf dubbel en dik terug:

  • je werknemers krijgen meer tijd om zich te focussen op duurzame dingen in plaats van repetitieve zaken zoals het ingeven van orders en het geven van productinformatie.
  • Een webshop kan ervoor zorgen dat je minder fysieke winkelpunten hoeft open te houden, waardoor je bespaart op personeels- en vestigingskosten.
  • In een steeds meer digitale samenleving bouw je een concurrentieel voordeel op met een goede webshop, waardoor je klantenverloop vermijdt en marktaandeel wint.

2. Het consumentengedrag is blijvend veranderd

Ook wanneer fysieke winkelpunten terug open mogen, is het onwaarschijnlijk dat iedereen meteen terug overstapt op de ‘traditionele’ manier van winkelen. Oudere of zwakkere consumenten hebben tijdens de coronapandemie de voordelen van e-commerce ontdekt en zullen nog steeds geneigd zijn om aankopen veilig online te blijven doen. Dit geldt voor gewone consumentengoederen, maar ook voor verbruiksproducten zoals thuis geleverde supermarktaankopen enzovoort. Eerder haalden we al aan dat 8 op 10 consumenten ook na corona niet geneigd zijn om opnieuw grotendeels fysiek te winkelen. Ook mensen die vroeger niet overtuigd waren van online shoppen hebben de afgelopen maanden noodgedwongen hun consumentengedrag aangepast. Onderzoek van Deloitte naar het de impact van Covid op het consumentengedrag toont bijvoorbeeld aan dat:

  • Consumenten ook na de coronapandemie eerder geneigd zijn online aankopen te doen uit hygiënische overwegingen.
  • Deze consumenten hun gemak belangrijker vinden dan het prijskaartje van een product. Bijgevolg zijn ze bereid om meer geld uit te geven aan goederen die makkelijk te vergelijken, te verkrijgen en te leveren zijn.
  • Bedrijven hier lustig op inspelen door het uitbreiden van hun distributiekanalen. Initiatieven zoals sameday delivery zijn daarom al een harde realiteit geworden in landen zoals Nederland en Denemarken en zorgen voor flink wat concurrentie tegenover traditionele winkels. De laatste jaren was de levertijd immers een van de laatste overgebleven drempels voor consumenten om toch niet online te bestellen.

Maar da’s niet alles. Ook je doelpubliek veranderde tijdens de coronapandemie. Dat brengt ons bij de volgende reden.

3. Je hebt een nieuw doelpubliek (jawel, toch wel)

Misschien zijn de goederen of diensten die je verkoopt, gericht op een publiek dat geen fan is van virtuele aankopen. De afgelopen maanden was e-commerce echter voor veel bedrijven de enige manier om te overleven, en de enige weg voor consumenten om bepaalde producten aan te kopen, of ze dat nu graag wilden of niet. Toch blijkt het verhaal dat oudere consumenten niet online kopen, lang niet meer te kloppen. Onderzoek van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek toont aan dat van alle leeftijdsgroepen het aantal online shoppers tussen 2015 en 2019 het meest groeide bij 55-plussers. Het aantal webshop consumenten steeg daar met 20% tot 26%.

CBS

Met andere woorden zijn oudere consumenten beter voorbereid op het verplicht online shoppen, dan we zouden denken.

Bejaarden of anderen die weinig tot geen kennis hebben van het internet zijn ook meer gaan vertrouwen op hun kinderen en kleinkinderen om hun online aankopen te verzorgen. Hoewel je product en je feitelijke doelgroep dus onveranderd blijven, moet je er rekening mee houden dat die doelgroep of gebruiker, niet per se de aankoper is. Wanneer die aankoper vertrouwd is met e-commerce en hij het product makkelijker, sneller of goedkoper online kan bestellen in plaats van naar de winkel te gaan, is de beslissing al snel gemaakt.

Wie niet vertrouwd is met e-commerce, laat zijn aankopen doen door (klein)kinderen. Hoewel de gebruiker van je product dus dezelfde blijft, verandert de aankoper en dus ook een deel van je doelgroep .”

Kortom

Het Covid-virus heeft alle aspecten van het private en professionele leven op zijn kop gezet. Die veranderingen beperken zich niet alleen tot de populariteit van webshops. Organisaties worden gedwongen om hele bedrijfsstructuren en marktstrategieën aan te passen om toch maar relevant te blijven in en na de coronapandemie. Om die reden doe je er goed aan om een webshop niet alleen maar als een ‘grote kost’ te zien. E-commerce kan je in de eerste plaats helpen om meer producten aan te bieden of meer klanten te bereiken. Daarnaast dient je webshop vooral als een eerste bouwsteen voor je volledige digitale strategie. Op die manier vermijd je het risico dat je binnenkort wordt weggeconcurreerd door bedrijven die zich al hebben voorbereid op hun -onvermijdelijk- nieuwe een meer digitaal geschoold doelpubliek en het veranderde consumentengedrag. 

Zo, nu heb je 3 redenen waarom je nog steeds een webshop nodig hebt na Covid. De volgende stap is het kiezen van de juiste strategie voor je webshop, en daarbij hoort een expert die je kan vertellen hoe je dit het best aanpakt. Webit is gespecialiseerd in het ontwikkelen van websites en e-commerce oplossingen, zoals webshops en applicaties. Onze sterkte? Websites bouwen die impact hebben, en die je ook zelf op een eenvoudige manier kan onderhouden. Zo hou je doorheen je digitalisering zelf de touwtjes in handen. Ben je benieuwd naar wat Webit voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met onze collega Ruben. Hij nodigt je graag (virtueel) uit voor een verkennend gesprek en geeft je vrijblijvend advies over hoe jij je e-commerce het beste aanpakt.

Bronnen

CBS
Cynqed
Deloitte
De Tijd
Progress

©

Webdesign

Webit 2024 – Met gebouwd, door ons!