Terug

Waarom een chatbot meer dan ooit relevant is

11 januari 2023|Reno

Een chatbot, relevanter dan ooit

Overweeg je een chatbot op je website? Een goed idee! Chatbots worden steeds slimmer en kunnen een enorme toegevoegde waarde leveren voor je bezoekers en (potentiële) klanten. Wij duiken even dieper de mogelijkheden in en zetten wat zaken over chatbots voor je op een rijtje.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is eigenlijk een online, slimme tool, die het mogelijk maakt om automatisch conversaties te voeren met de bezoekers van je website. Je kunt deze tool voeden met informatie, zodat deze eenvoudige en algemene vragen van bezoekers snel en geautomatiseerd kan beantwoorden.

Chatbots worden echter steeds slimmer en door middel van artificiële intelligentie, kunnen ze ook complexere vragen beantwoorden. Meer nog, door je chatbot te linken met andere software, kan deze zelfs prijzen berekenen en bijvoorbeeld je bezoeker onmiddellijk een prijsindicatie of offerte doorspelen.

Chatbot

De meerwaarde van een chatbot

De chatbot is ondertussen verlost van de kinderziektes en we zien ze dan ook meer en meer opduiken. Logisch, want een kwalitatieve chatbot staat garant voor:

  • Een voortdurende bereikbaarheid. Een chatbot is 24/7 actief en neemt nooit een snipperdag. Ideaal om bezoekers op hun wenken te bedienen. Hoe beter je chatbot, hoe hoger je klanttevredenheid en dit zonder bijkomende personeelskosten.

  • Tijdswinst. Heel wat vragen kunnen perfect automatisch beantwoord worden. Zo win je waardevolle tijd en kun je bezig zijn met zaken met een hogere toegevoegde waarde.

  • Meertaligheid. Een chatbot spreekt alle talen als je dat wenst.

  • Communiceren met andere systemen. Je chatbot integreren met je CRM of ERP is ondertussen perfect mogelijk. Zo gaat geen informatie verloren en beschik je vaak onmiddellijk over warme leads en centraliseer je de informatie.

  • Open AI zorgt ervoor dat chatbots steeds slimmer worden, zelflerend aan de slag gaan en zo voor steeds meer toegevoegde waarde zorgen. En nee, het einde van deze ontwikkelingen is nog lang niet in zicht.

Potentiële klanten op hun wenken bedienen

Hoe een chatbot zijn meerwaarde in de praktijk bewijst? Wel, daar kunnen de mensen van RenoZen over getuigen. Op de site van deze specialist in badkamerrenovaties, kun je een richtbedrag voor je badkamer bekomen door een 10-tal vragen van de chatbot te beantwoorden. Niet alleen winnen de medewerkers van RenoZen zo heel wat tijd, de chatbot ontpopt zich ook tot een lead generator. De vragen zijn bovendien zo opgesteld dat er al een eerste filtering plaatsvindt, en de prijsshoppers kunnen geïdentificeerd worden. Gericht de juiste klanten benaderen wordt zo perfect mogelijk.

Bovendien is de chatbot ook nog eens gelinkt met Teamleader, het CRM-systeem van RenoZen, waardoor geen enkele lead verloren gaat en zelfs automatisch wordt toegewezen aan de juiste commerciële persoon voor de opvolging. En of ze bij RenoZen tevreden zijn met deze waardevolle automatisatie.

RenoZen chatbot

Zelf benieuwd naar de meerwaarde van een chatbot voor je organisatie?

Is je interesse gewekt? Maak vandaag nog een afspraak en we bekijken graag samen met jou de mogelijkheden. We hebben al aardig wat ervaring met het ontwikkelen en integreren van chatbots en kunnen ook voor jouw bedrijf ongetwijfeld een flinke meerwaarde betekenen.

©

Webdesign

Webit 2024 – Met gebouwd, door ons!