25 augustus 2020|Ruben
Bedrijven spenderen veel tijd aan het opstellen van offertes. Vaak kan de tijd die hieraan besteed wordt drastisch verlaagd worden door het automatiseren van dit proces met een offerte tool. Recent hielpen wij twee van onze klanten dit te realiseren. Lees hieronder de voordelen en vooral de mogelijkheden van zo’n offerte tool.
Exit Excel!
Voor Kijzer was de opdracht duidelijk: vaarwel zeggen aan de lelijke, logge en onduidelijke Excel-file waarin offertes gemaakt werden. Het vereenvoudigen van dit proces zou niet enkel tijdswinst opleveren, ook de presentatie en betrouwbaarheid van de berekeningen wordt verzekerd. Om te vermijden dat vertegenwoordigers belangrijke onderdelen voor de werken zouden vergeten creëerden we een overzichtelijk stappenplan.
Ook visueel aantrekkelijk
Een correcte offerte is één ding. Maar een aantrekkelijke offerte waarin de huisstijl van het bedrijf wordt doorgetrokken, kan een intensief werkje zijn. In het geval van Kijzer werden de offertes in Excel opgemaakt, een hele opgave om dit mooi te maken. De tool genereert automatisch een PDF in de juiste huisstijl. Daarbij kan belangrijke informatie zoals algemene voorwaarden en foto’s van realisaties automatisch toegevoegd worden. Zo kan de maker zich focussen op wat echt telt.
Altijd een overzicht op de sales cijfers
Een bijkomend voordeel van een offerte tool is dat alle informatie op één centrale plaats staat. Deze informatie kan je helpen om ten alle tijden een overzicht te houden van je offertes en sales cijfers. Zo kan je de prestaties per vertegenwoordiger bijhouden, targets instellen en er zelfs een spelelement aan koppelen door bijvoorbeeld maandelijks een “top-vertegenwoordiger” aan te duiden.
“Onze offerte-tool heeft ons veel tijdswinst opgeleverd. Daarbovenop zijn menselijke rekenfoutjes uitgesloten èn ziet elke offerte er even mooi uit.”
– Peter Nevelsteen
10 simpele vragen = automatische offerte
TG Vloerverwarming gaf aan dat ze veel tijd en energie staken in het opmaken van hun offertes. Offertes die eigenlijk 100% geautomatiseerd konden worden. Daarbij zagen we de mogelijkheid om de offerte door de klant zelf te laten opmaken aan de hand van 10 simpele vragen. Dit vergemakkelijkt niet enkel de werking voor TGVloerverwarming, ook de klant krijgt meteen zijn offerte doorgemaild nadat hij de vragen heeft beantwoord.
Snel, automatisch en betrouwbaar
Nadat de 10 vragen worden ingevuld, wordt er meteen een offerte opgesteld. Om te vermijden dat TG Vloerverwarming achteraf nog variabele kosten moest aanrekenen voor de verplaatsingen van haar installateurs integreerden we een manier om het aantal kilometers die afgelegd zouden worden op voorhand te berekenen. Deze kost kon dan ook meteen meegerekend worden. Op die manier werd echt àl het werk voor de opmaak van een offerte uit handen genomen. Bovendien kan TG Vloerverwarming zelf via een admin-pagina alle offertes en prijzen beheren.
“Offertes maken was altijd een zeer tijdrovende bezigheid. Nu kunnen klanten een automatisch gegenereerde offerte ontvangen in 10 stappen.”
– Tony Tormans